Jump to content

Fin: Lähdetään Geokätköilemään -esite


Jarom

Recommended Posts

Jupillin foorumiviestin innoittama käänsin yhdessä PekkaR:n kanssa geocacher-u.com:in Let's Go Geocaching -pdf-esitteen suomeksi. Lähdetään geokätköilemään -esite on ladattavissa osoitteessa http://www.geocacher-u.com/resources/brochure-fi.pdf

 

Koska kyseessä on käännös, emme voineet kovin paljoa muuttaa alkuperäistä sisältöä. Pyrimme kuitenkin sovittamaan tekstin mahdollisimman hyvin Suomeen sopivaksi.

 

Palaute ja parannusehdotukset ovat tervetulleita. Mahdolliset muutokset esitteeseen tekee alkuperäisen esitteen toteuttanut CYBret. Hän tuntuu olevan hyvin kiireinen, joten kannattanee kerätä useita muutostoiveita yhteen nippuun ennen päivityspyynnön tekemistä.

 

Toivottavasti esitteelle löytyy käyttöä :huh:

Link to comment

Esitteelle löytyy varmasti paljon käyttöä ja se on jo nykyisellään käännöksenä ihan hyvä, kuitenkin ehdotukset lienevät paikallaan:

 

- kätköilyn historia Suomessa lienee syytä ympätä mukaan, onhan herääminen jo syyskuun 30. 2000 piilottamaan ensimmäinen edelleen toimiva purkki melkoinen saavutus täällä pohjan perillä. Myös kätkön tähänastinen löytäjien määrä voisi olla hyvä mainita ja joku paikalla käynyt voisi kuvata ympäristöä lyhyesti.. Olisiko eniten visiteeratun kätkön numerot myös mainittava ??

- mielestäni tuo esineiden vaihtaminen korostuu upeisiin kohteisiin ja luonnonkauneuden kunnioittamiseen verrattuna liikaa. Toivoisin että lukija, joka yleensä on aikuinen, huomaa että kätköjen piilottajat todella miettivät mihin kätköpurkkinsa sijoittavat ja lähes jokaisessa piilopaikassa on oma tarinansa ja menemällä sinne kokee aina jotain uutta ja ainutlaatuista. Mitenkähän semmoinen ympättäisiin mukaan ??

- vaikea juttu taitaa olla tuo maanomistajan lupa purkin sijoittamiselle 'tarvittaessa'. Toisessa säikeessä jo yritin herättää aiheesta keskustelua, mutta ei se oikeen vetänyt. Mitenkähän asiaa voitaisiin järkevästi ja rauhallisesti puntaroida ja puuhata eteenpäin ??

 

Palaan asiaan kunhan ehdin puntaroida lisää.

Link to comment
Tekstiin sen kummemmin paneutumatta ihmettelen, mistä Jenkkilän ulkopuolelta saisi Letter-kokoista paperia ja tulostimen, joka sille printtaa...  :huh:

Voin kyllä järjestää jos luottokortissasi riittää luottoraja !!

Miksi semmoista haluat ?? Eikö kannata ennemmin muuttaa asetukset kirjoittimessa ??

Link to comment

Olen saanut sen käsityksen, että CYBret haluaa pitää esitteensä käännöksien muutokset tiukasti omissa käsissään. Lisäksi hän vaikuttaa kovin kiireiseltä. Niinpä olen kääntymässä sille kannalle, että kannattaisi mieluummin tehdä suomalaisin voimin meille paremmin sopiva esite kuin yrittää saada muutoksia tuohon käännökseen. Esim. letter-sivukoosta olen jo maininnut, mutta asia lienee kiireessä unohtunut.

 

Alunperinkin harkitsin ihan oman esitteen tekemistä, mutta ajattelin että käännöksellä saisi nopeammin välttävän esitteen käyttöön.

Link to comment
Alunperinkin harkitsin ihan oman esitteen tekemistä, mutta ajattelin että käännöksellä saisi nopeammin välttävän esitteen käyttöön.

Onko kyse oikein tekijänoikeuksista ??

Eikös noin kiireiselle miehelle olisi enempikin helpotus jos joku ottaisi osan hommista hoitaakseen ja jatkaisi jo hyvin aloitettua projektia ??

Link to comment
Onko kyse oikein tekijänoikeuksista ??

Ymmärtääkseni käännöksen tekemiseen pitää olla tekijän lupa samoin kuin käännöksen muuttamiseen alkuperäiseen teokseen verrattuna.

 

Kysyin yli kuukausi sitten voisinko saada lähdedokumentin, jotta voisin auttaa suomennoksen tekemisessä mm. tavuttamalla tekstiä, mutta en ole ainakaan vielä saanut vastausta tähän.

 

Lupa suomennoksen sisällön muuttamiseen saattaisi tosin hellitä, jos löytyisi kärsivällisyyttä kysyä samaa asiaa kohteliaasti useaan kertaan ja vielä odottaa vastauksia useita viikkoja.

 

Eikös noin kiireiselle miehelle olisi enempikin helpotus jos joku ottaisi osan hommista hoitaakseen ja jatkaisi jo hyvin aloitettua projektia??

Niin luulisi, mutta ehkä hän ajattelee toisin. Tai sitten olen vain tulkinnut vastauksia ja vastaamattomuuksia väärin :huh:

 

Joka tapauksessa minusta tuntuu, että aito suomalainen esite olisi pidemmän päälle parempi, vaikka jonkin verran enemmän työtä vaatisikin.

Link to comment
Niin luulisi, mutta ehkä hän ajattelee toisin. Tai sitten olen vain tulkinnut vastauksia ja vastaamattomuuksia väärin  :huh:

Kysy ihmeessä uudestaan, ihan kohteliaasti ja vaikkapa lopullisen tarkistamisen oikeutta tarjoten ja viitaten siihen että haluaisimme porukalla asiaa edistää ihan pikimiten.

Ei kai itse Ukko Ylijumalakaan huonoa tykkää jos alamaisensa kysyvät neuvoa !!

Link to comment

Juu, täytyy vielä kysellä kohteliaasti.

 

Eilisessä kirjoittelussani taisi purkautua käännösprojektin aiheuttamia turhautumia. Yleensä olen kärsivällinen ja ilmaisussani diplomaattinen, ainakin omasta mielestäni :D

Link to comment

En ole juristi, mutta luulen että tuo esite ei ole teos, jota tekijänoikeus suojaa. Teksti on aika yleisluontoista ja sitä jo aika lailla muutettiinkin jenkkiversiosta. Otsikko Let's go geocaching on Groundspeakin lanseeraama. Logot ovat myös heidän omistamiaan, muut kuvat ehkä Geocacher-U.com'in.

 

Tekijänoikeus ei muutenkaan suojaa teoksen sisältämää tietoa, ideaa tai rakennetta, joten ne ovat vapaasti jokaisen käytettävissä. Oikeus suojaa teoksen ulkomuotoa ja ilmaisutapaa.

 

Mielestäni esitteen pohjalta voi kehittää suomalaisemman version - ja hyvä olisikin jos sellainen syntyy. Jarom, onko sinulla vielä intoa?

 

edit: unohdin laittaa merkinnän, että mielipide perustuu luuloon: Ping!

Edited by PekkaR
Link to comment

Olet PekkaR luultavasti oikeassa, esitettä ei varmaankaan tarvitsisi paljoa nykyisestä muuttaa, että se olisi juridisesti itsenäinen teos.

 

Intoa vielä riittää, mutta en uskalla luvata mitään aikataulua. Jos saan itsenäisen version aikaiseksi, se on minun puolesta vapaasti kenen tahansa muokattavissa. Myös kehitysprosessin pyrin pitämään avoimena, eli julkaisen keskeneräisiä esikatseluversioita, joita parannan saadun palautteen pohjalta.

 

Kaikkia miellyttävää lopputulosta voi olla vaikea saada aikaan, mutta siksi haluankin lisenssoida dokumentin paljon vapauksia antavilla ehdoilla - makkaran saa tehdä mieleiseksi jos ei sellaisenaan miellytä.

 

Minulle sopii myös oikein hyvin, jos joku muu haluaisi vetää esitteen tekemistä.

 

Palaan asiaan kun olen saanut jotain aikaan tai jos näyttää siltä ettei aika tai into riitäkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...