Jump to content

nieuwe GPS toestel


Tom Dederen

Recommended Posts

Hoi

Ik ben opzoek naar een GPS toestel.

Mijn Nokia 5230 heeft teveel nadelen.

Mijn oog is gevallen op de Garmin Etrex 20 en de magellan exsplorst GC

Ik weel een GPS die heel gebruik vriendelijk is op het gebied van Geocaching.

En ook geschikt is voor bergwandelingen (in combinatie met Geocaching [;)]) en ook voor op het water bruikbaar Kajakken. Enz, dus van alles wat maar vooral voor Geocaching.

En liefst onder de 200 euro.

 

Ik kon bij de Etrex 20 niet goed vinden hoe gebruiken vriendelijk die is met cachen.

Of je velt notities er op kunt aanmaken bijvoorbeeld en krijgen de cachejes op de kaart een eigen pictogram zodat je de cachejes van de overige wp kan scheiden

Wie heeft ervaring met dezen apparaten. Of raat mij wat anders aan?

Tom

Link to comment

De Magellan ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

 

Vandaag heb ik voor het eerst een eTrex 20 in mijn handen gehad. Een stuk trager en kleiner scherm dan mijn vertrouwde Oregon 450, maar verder werkt hij ongeveer hetzelfde (de touchscreen uitgezonderd).

Dus ja, fieldnotes kan je invoeren. Maar de vraag is of dat prettig werkt met een joystickje. Ik vind het met een touchscreen al een drama en loop liever met een printje en dan 's avonds achter de pc loggen.

In combinatie met het programma GSAK kan je elk cachetype zijn eigen icoontje meegeven. Opgeloste mysteries kan je met de juiste coördinaten naar het toestel sturen, zodat die op de juiste zoekplek in beeld komen.

 

Deze week is de Oregon 600 uitgekomen en meestal zullen de 'verouderde' toestellen dan een prijsverlaging krijgen. Ook zullen veel mensen na aanschaf van de nieuwe Oregon hun oude (meestal nog goed werkende) toestel tweedehands verkopen. Ik zou aanraden om daar op te wachten.

Link to comment

Bedankt voor je antwoord jij raat dus eerder een Touch screen Toestel aan, Oregon serie.

Wat is er trager bij de eTrex, Het laden van de kaarten?

ik val bij de Touch screen toestellen Oregon en de Montana serie over: dat ze in fel zonlicht slecht afleesbaar zijn, ik weel er wel de bergen mee in, en ze zijn duurder. en zijn niet met handschoenen te bedienen.

Ik ben vrij onhandig en laat hem waarschijnlijk regelmatig uit mijn handen vallen.

De Touch screen toestellen lijken mij ook iets kwetsbarder.

Ik weet alleen niet hoe groot dit probleem is.

 

een nadeel is van de eTrex dat de joystick niet te vergrendelen is. en als die in je tas, broekzak. Per ongelijk woord ingedrukt dat die dan een nieuw WP aanmaakt.

Wie weet hoe vervelend dat precies is, en dat makkelijk te voorkomen is.

 

Nog even een iets anders.

Ik ben gister bij bever geweest om de eTrex 20 even vast te kunnen houden.

Dat geeft altijd een iets beter beeld van het toestel.

Alleen zag ik dat de kaarten van Garmin bijna even duur als het toestel zelf is.

De verkoper hat het er wel over dat er gratis kaarten waren, die door mensen in de omgeving van dat gebied gemaakt werden, (een soort Wikipedia effect).

Ik dek dat die openstreetmap bedoelden, het is legaal, maar is het wel veilig?

 

en nog iets anders. kan ik de geocache hint in de eTrex 20 decoderen. en weer coderen?

Edited by Tom Dederen
Link to comment

hallo, ik heb een etrex 30, met gebruikershandleiding kom je een heel eind met geocaching, ook in de bergen.

Zelf ervaring met wandelen en geocaching in Sicilie en Zuid Spanje. Ook zonder topokaarten kun je heel goed

uit de voeten met de citynavigator. Het vergrendelen van de joystick: Heb je dat nodig?

Volgens mij kun je ook verschillende typen geocaches in de etrex 30 zetten dmv pocketqueries

of gewoon via de site van Groundspeak en de codes van de caches en dan versturen naar je gps.

succes aarde!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...