Jump to content

Workflow met smartphone / PDA


Recommended Posts

Hoi,

 

In 2008 deed ik mijn eerste cache. En dat ging natuurlijk niet al te soepel. Veel lezen, leren, voorbereiden en dan nog uitvoeren om vervolgens toch de cache niet te vinden.

Maar ik zag wel de potentie en het grote plezier van Geocachen.

Nu 2012, de lente voor de deur en maar 124 caches verder zou ik graag wat directere informatie willen weten van hoe anderen het doen.

Hoe andere cachers de voorbereidingen treffen voor een dag cachen. Welke info gaat waar heen, welke tools, paperless of toch met een data pakket op je mobiele telefoon. Ik zie ze zelfs al met een iPad rondlopen. Of toch alleen maar met een dedicated GPS device. Of ....... Veel vragen dus.

Ik ben ook al op een evenement geweest en heb daar summier vragen kunnen stellen. Maar toen verzande we al snel in details en groot enthousiasme over hun methode en systematiek. smile.gif

 

Laten we beginnen welke tools en hardware we in gebruik hebben.

 

Mijn kids hebben een Dell Axim X50 en X51. Hier draait Windows mobile 2003 (second edition)

Ikzelf gebruik een HTC HD2 op Android.

Voor deze systemen gebruik ik OziExplorer mobile met een losse bluetooth gps voor de PDA's.

Op de PC gebruik ik GSAK en OziExplorer en uiteraard een premium lidmaatschap op Geocaching.com.

 

De workflow is dat ik elke vrijdag 3 .gpx files krijg waarin ik de verschillende caches krijg die ik graag wil.

Bijvoorbeeld nacht caches, een regio search en enkele buitenlandse caches.

 

De .gpx gaat vervolgens in GSAK waar ik de volgorde bepaal die we willen gaan doen. Op afstand, wel of geen TB's en coins, 5km lopen of toch meer als 10 km, moeilijkheidsgraad, puzzels en nog veel meer.

Bij deze rangschikking zitten altijd cachs bij die we niet interessant vinden, te moeilijk, te lang, te ver weg. En die komen dus niet in de lijst voor die dag.

Meestal stel ik dan handmatig een nieuwe cachelijst op. Ik download de afzonderlijke caches (.gpx files) en rangschik deze in een nieuwe lijst voor het paperless cachen.

Ik laat GSAK een .gpx, een html en waypoint extract maken die ik vervolgens in de systemen laadt. Klaar.

 

Maar ik denk dat dit beter kan. Want de gemaakte lijst is beperkt houdbaar omdat we bij een volgende cachedag wel 10 km gaan lopen en geen tuincaches willen doen.

Ik kan dus weer aan de gang.

 

Waar ik denk ik naar op zoek ben is een mogelijkheid, een overzicht van informatie die snel inzicht geeft in de voor die dag interessante caches.

Misschien moet ik wel aan de iPad zodat ik alle caches in html (paperless) mee kan nemen en in het veld.

Of toch maar een grotere databundel zodat ik dit alles onine kan gaan doen

Of misschien een GPS aanschaffen?

 

Ik hoor graag jullie maniertjes en systematiek.

 

Groeten,

jahemima_sig_269_660.png

Edited by .::JaHeMiMa::.
Link to comment

Dank voor de snelle reactie Tyros. Ik heb alleen mijn HTC omgebouwd naar een Windows Mobile 6.5 install. smile.gif

En ik zie geen Windows Mobile versie van deze app.

 

Misschien zet ik de HD wel over op een Android nu ik geen sync meer hoef te doen met een Windows mailserver omgeving.

 

jahemima_sig_269_660.png

 

Edited by .::JaHeMiMa::.
Link to comment

Ik ben nu geloof ik een beetje in de war. In je eerste post zeg je o.a.

Ikzelf gebruik een HTC HD2 op Android.
en nu zeg je dat hij op wm6.5 draait :o

Maar ik sluit me aan bij de tip van Tyros: als je android gebruikt, gebruik dan GDAK icm je GSAK-database.

 

Om op je oorspronkelijke vraag in te gaan:

Ik gebruik GSAK voor m'n statistieken en om m'n opgeloste mysteries makkelijk bij elkaar te hebben, en om alle caches in GDAK (heel Nederland, niet-gearchiveerde caches, geen events, nog niet door mij gevonden) up to date te houden. Als ik onderweg behoefte heb aan nog recentere info, of aan nieuwere caches die nog niet in m'n database staan, dan kan ik die zo downloaden met GDAK (wel met mobiel internet uiteraard, anders ben je afhankelijk van of er wifi in de buurt is dat je kunt gebruiken). GDAK is ontwikkeld door iemand zonder mobiel internet, dus hij is volledig offline te gebruiken.

Voor het zoeken van caches gebruik ik toch liever m'n etrex 30. Met GSAK zet ik de caches uit de omgeving waar ik denk te gaan cachen in de gps (straal van x kilometer vanaf het hoofddoel van de dag, of met een macro caches op x km van de geplande route). Maar echt nodig is het niet, omdat ik met GDAK ook alle info bij me heb, maar dan van heel veel meer caches (database bevat momenteel 16218 caches waarvan 15281 op actief staan, terwijl m'n gps maximaal 1000 wp's aan kan) en natuurlijk gewoon handmatig wp's in m'n gps kan zetten.

Ik zorg ook altijd dat ik ruim voldoende papier bij me heb om aantekeningen te kunnen maken in het veld. Met de omschrijving op m'n telefoon (en natuurlijk ook de plaatjes incl spoilers) en daarnaast pen en papier, heb ik zelden meer de behoefte om een cache uit te printen.

Edited by Fotogravin
Link to comment

Hoi Fotogravin,

 

Inderdaad een warrige fout. Android vermelden en uiteindelijk Windows hebben. Stom.Sorry. cute_animated.gif

Ik wilde binnenkort een nieuwe ROM installeren en denk dat ik voor een Android versie ga. Ben erg benieuwd geworden naar GDAK na wat ik er van gelezen heb.

Al heb ik het vermoeden dat ik met mijn HTML export vanuit GSAK eenzelfde resultaat/informatie heb als met GDAK.

 

Caches uitprinten doen we niet want hier hebben we de html export voor. Hierdoor heb ik in het veld alle cache info bij de hand. En net zoals jullie, als het moet kunnen we met 3G inloggen en extra info ophalen.

Wat ik wel met de html export doe is dat ik deze haal uit de geselecteerde caches voor die dag.

 

Ik merk dat mijn voornaamste winst thuis, in de voorbereiding te halen is.

Ik lees dat je een soort master db hebt waar je alle administratie in bijhoud. Dat is iets wat ik nog niet doe maar wel zie zitten.

Eens kijken of GSAK voldoende filters of search opties heeft om de voorkeur van de dag boven water te krijgen.

 

Bedankt voor de input zover.

To be continued .........

 

Groetjes,

jahemima_sig_269_660.png

Edited by .::JaHeMiMa::.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...